ožujak 2025
Odjel za aktuarske poslove jedan je od krucijalnih odjela za svako osiguravajuće društvo i upravo smo s našom Valentinom, voditeljicom aktuara pričali o izazovima na tržištu, novim projektima i promjenama u osiguranju. Valentina je u GRAWE-u čak 28 godina i na sebi nosi veliku odgovornost, a još je veće njezino znanje i sposobnosti - kako u matematici tako i u vođenju tima. Evo što nam je Valentina rekla.
Valentina, prethodnih par godina donijelo je svoje izazove – kako za kompletno tržište, tako i za GRAWE. Zato su veliki izazovi bili i pred tvojim Odjelom. Najveći projekti su bili IFRS17, uvođenje eura, promjene cijena proizvoda (povećanje, ali i smanjenje cijena :) ). Što je bilo potrebno za uspješno provođenje svih projekata i prilagodbe na promjene?
Za velike projekte potrebna je prvenstveno dobra teoretska, stručna podloga. Bilo je važno sudjelovati na puno radionica koje su obrađivale tu temu, proučiti veliku količinu dokumentacije i onda krenuti u implementaciju. Nadalje, važno je dobro poznavati portfelj i podatke kojima raspolažemo, koji podatak u kojem trenutku za koju vrstu izračuna trebamo i možemo koristiti. Neizostavna i neprocjenjiva je bila i suradnja s kolegama u Grazu, ali ništa manje važna nije bila angažiranost i uključenost mojih kolega iz Odjela, ali i Odjel za računovodstvo i financije, Odjel za upravljanje rizicima i kontroling. Zahvalna sam svima na odličnoj suradnji, što smo tako zajedno lakše nadišli sve izazove koji su bili pred nama.
Prilagodba na IFRS 17 bila je zakonska obaveza za sva osiguravajuća društva koja izvještavaju prema Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja. Vrlo je kompleksna tema te, kao i za druge, tako i za GRAWE bio opsežan projekt prethodne godine. Samim time donio je svoje izazove, potrebu za prilagodbom i novim znanjima.
Što je to uopće? IFRS17 je novi računovodstveni standard koji propisuje nova pravila formiranja obveza osiguravatelja po ugovorima – opisuje na koji način trebamo formirati pričuve na određeni datum i kako se njihov razvoj evidentira u računu dobiti i gubitka.
Koliko je bilo zahtjevno? Od 1 do 10? 12. Bilo je tu puno različitih kalkulacija, testiranja, analiza i usklađivanja, ali s vremenom postajemo majstori. 😊
Kako se tim prilagodio svim izazovima? Tim s kojim je proces implementacije krenuo imao je visoku razinu intrinzične motivacije, samostalnosti te osjećaja odgovornosti i uključivosti. Projekt je svima nama bio koliko odgovornost toliko i izazov. Uhvatiti se u koštac s nečim novim, složenim, za moj tim je bila poslastica. Imali smo naravno uspone i padove, trenutke ushita i razočaranja, razmjenjivali mišljenja međusobno i s kolegama izvan Odjela... bilo je intenzivno. Ekipa je jednostavno prihvatila zadatak i krenula u rješavanje problema - korak po korak. Nekako je to išlo samo po sebi, nije tu bilo nekih odlučujućih, presudnih filmskih momenata... što zna aktuar - uzme pa računa. :)
Kako ste se motivirali i surađivali? Jedna od stvari na koje sam bila iznimno ponosna tijekom tog razdoblja je bilo zajedništvo i međusobno uvažavanje i razumijevanje svih nas. Kad je netko bio lošeg raspoloženja, netko drugi je već izjavio famoznu „ma budemo mi to nekako“ i stvari bi se pokrenule. Kad je trebalo - zapeli bismo svi; kad smo uspijevali - otišli bismo zajedno na malu zasluženu pauzu. Imala sam dojam da pazimo jedni na druge i unatoč velikoj količini posla, bilo je to jedno vrlo pozitivno razdoblje.
Što je važno implementirati da se novi članovi tima čim prije osjećaju dobrodošlo i da imaju prave kompetencije za kvalitetan nastavak uhodanog posla?
U kratkom vremenu u Odjelu smo zaposlili nove kolegice koje su vrlo brzo postale aktivan i skladan dio tima - pristupile su hrabro, odgovorno te s velikom voljom i željom. Vrijednosti koje su donijele u tim već su vidljive - donijele su iskustvo i spremnost naučiti puno novih stvari te preuzeti postojeći posao.
Za dobro „uhodavanje“ u posao mislim da je najvažnije odvojiti vrijeme i s novim kolegama polako prolaziti procese i zadatke - uz mentorstvo i vođenje. No, ponekad je izdvojiti vrijeme "luksuz" koji nemamo pa na scenu stupaju ranija iskustva novih članova tima, njihova samostalnost i snalažljivost. S druge strane, jednako važno je i razvijanje dobrih odnosa među nama u Odjelu. Njegovanje dobre, mirne, opuštene ali i poticajne atmosfere za koju sam sigurna da doprinosi i radnim učincima. Trudimo se uvažavati jedni druge bez obzira na godine, staž ili iskustvo.
A kada se pokušavaš odmoriti od zahtjevne pozicije i odgovornosti koju nosiš na sebi – što radiš u slobodno vrijeme za opuštanje?
Slobodno vrijeme koristim za odmor od ekrana, svih vrsta i oblika. Pokušavam što češće boraviti u prirodi - šetnje po planinama su mi u zadnje vrijeme hit. Doduše, i šetnje uz more. Zapravo, šetnje općenito. :) Jedan dan u tjednu trudim se otići s društvom na trčanje što me puni pozitivom i odmara mozak... za razliku od mišića koji trpe. Volim pročitati dobru knjigu, otići u kazalište, posjetiti obitelj i prijatelje, pričati i smijati se, promatrati iz prikrajka djecu kako postaju odrasle osobe. A volim i ostati kod kuće, uređivati dvorište i uživati u kavi uz svježe pokošenu travu. Može jedan klasik? Volim sve što vole i mladi 😊